Od roku 1981 vlastní Muzeum umění města Heidenheimu sbírku Picassových plakátů Christopha Czwiklitzera, považovanou za nejúplnější svého druhu a zahrnující téměř všechny plakáty, které umělec za svůj život vytvořil. Vedle mnoha plakátů s reprodukcemi, propagujícími Picassova díla na výstavách, obsahuje sbírka také všechny plakáty, které malíř sám vytvořil. Odlišují se svou bezprostředností a formou výrazně od četných plakátů s reprodukcemi, které vytvořili jiní grafici za použití Picassových děl.
Tyto originální plakáty tvořily základ pro další rozšiřování Picassovy heidenheimské sbírky. Kromě plakátů se stěžejními motivy – býčí zápasy, keramika s arkádskými motivy a znázornění míru – byla sbírka od roku 1993 doplňována grafikou s podobnými náměty. K Picassovým 80 autorským plakátovým návrhům se dnes druží přes 160 grafických listů, které zasazují obrazové náměty propagačního grafika Pabla Picassa do kontextu jeho rozsáhlého grafického díla. Můžeme tak pozorovat, jak autor mění ústřední motivy své volné/nezávislé umělecké tvorby – nimž patří faun nebo různé výjevy býčích zápasů – na plakáty, které jsou snadnou pochopitelné a oslovují diváka přímo.
Sbírka Muzea umění však neukazuje pouze úzkou spřízněnost užité a volné tvorby v Picassově díle, nýbrž umožňuje i soustředit se na jeho způsob práce a umělecký rozvoj. Projevuje se zde jak jeho virtuózní používání různých grafických technik, jako je lept, akvatint, litografie a linoryt, tak jeho fenomenální zvládání všech výtvarných stylů. Za pomoci stěžejního tématu sbírky – býčích zápasů – lez pochopit i podstatné vývojové fáze umělcovy grafické tvorby. Od střízlivě věcného obrysového stylu 20. let, přetvořeného ve 30. letech do klasicistické podoby, přes surrealistické Francovy karikatury z roku 1937 a litografické experimenty 40. a raných 50. let až po linoryty a pozdní erotické lepty z let šedesátých.
Na rozdíl od ústředních námětů jeho díla – jako je ateliér, polibek, zátiší, matka a dítě – se tématika býčích zápasů vyznačuje neobvyklou ikonografickou šíří. Výjevy z býčích zápasů a jejich aktéři jsou jen zřídka zobrazením prapůvodního španělského rituálu a tím výrazem Picassova původu a jeho identity. Znázorňují spíše vztah mezi pohlavími (býk, kůň a toreadorka), vnitřní konflikty muže (Mínotauros) nebo obecně věčný boj mezi člověkem a přírodou, kulturou a přirozeností, světlem a stínem.
Tato výstava poprvé prezentuje nejlepší grafické listy s tématikou býčích zápasů v partnerském městě Jihlavě. V důsledku omezených výstavních prostor sice nemůžeme ukázat všechny grafické listy naší sbírky, 56 vystavených grafik však náleží k jejím vrcholným exponátům a poskytuje reprezentativní představu o ústředním námětu rozsáhlého díla nevýznamnějšího španělského výtvarníka minulého století.
Doprovodný program
25. a 26. září 2009 v 19 hodin
Divadelní představení (Horácké divadlo Jihlava)
Divadlo Ungelt Praha: „Picasso“ (Vilma Cibulková, Milan Kňažko)
Paříž roku 1941. Pablo Picasso vyslýchán slečnou Fischerovou.
Milan Kňažko byl za roli Picassa nominován na Cenu Thálie za rok 2006 a Vilma Cibulková obdržela za roli slečny Fischerové Cenu Thálie za rok 2006. Režie Jiří Svoboda.
20. září a 25. října 2009 v 19 hodin
Koncerty (Dům filharmonie)
Komorní filharmonie Vysočina: „Pocta Picassovi I a II“
7. října a 21. října 2009 od 16 do 17 hodin.
Komentované prohlídky (Dům Gustava Mahlera )
Pod vedením PhDr. Olgy Uhrové z Národní galerie v Praze
23. září , 7. října, 14. října., 21. října 2009 od 10 do 11:30
30. září, 20. října, 4. listopadu od 16 do 17 hodin
Lektorské kurzy (Dům Gustava Mahlera )
Na téma Picasso a jeho doba
17., 22., 24. a 29. září, 1., 6., 9., 13., 15., 22., 27., 29. října, 3., 5. listopadu 2009
Výtvarné dílny (Dům Gustava Mahlera )
Pod vedením lektorů z Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě