Chvála hudbě

2011
Chvála hudbě

Chvála hudbě

Hudební život Jihlavy 19. století

Hlavním záměrem výstavy, která je členěna do šesti tematických okruhů (I. Hudební tradice, II. Na prahu moderního života, III. Za vším stojí výjimeční lidé, IV. Vojenská hudba v Jihlavě, V. Hudba v rukou národnostní emancipace,VI. Od provincionalismu ke světové úrovni), je zdokumentovat bohatý kulturní a především hudební život, kterým žila jihlavská společnost v průběhu 19. století.

Právě v tomto století jsou bourány zažité  principy stavovského hierarchismu, aby byl vytvořen prostor pro moderní občanský pluralismus. Také Jihlava v této době prožívá neobyčejný hospodářský rozvoj a prochází mnoha nejen společenskými změnami. Na těchto proměnách zejména v oblasti kulturní se výrazně podílel v roce 1819 založený Hudební spolek (Musik-Verein). Jeho zásluhou přišli do Jihlavy vynikající hudebníci a pedagogové, jako např. Johann Ferdinand Pokorný, P. Evermond E. Batka a Viktorin Maťocha, kteří se zasloužili o vysokou profesionální kvalitu hudebních produkcí spolku a o výchovu mnoha mladých talentů. Některým z nich proto výstava věnuje krátké medailony. Ve svém profesionálním snažení se tito umělci a pedagogové mohli opřít o bohaté tradice, které zde položil mistrovský zpěv pěstovaný od 60. let 16. století bratrstvem jihlavských mistrů pěvců.

Revoluční události v roce 1848 znamenaly nejen sociální, ale zejména politickou bouři, která předurčila společenský vývoj 2. poloviny tohoto století. V důsledku uvolnění veřejného života nastal prudký rozvoj spolkových aktivit. Spolky zažívaly v Jihlavě „zlatou éru“, představovaly platformu, na níž se formovala moderní občanská společnost. Na těchto nových principech byl již založen Mužský pěvecký spolek (Männergesang-Verein), jehož materiální a společenskou prestiž zajišťovala angažovanost příslušníků měšťanské elity. Spolek se mohl například pyšnit tím, že měl ve svých řadách starosty města, zejména Dr. Johanna Mertu a Josefa Stägera. Žádná hudební či jiná kulturní akce se v Jihlavě neobešla bez účinkování tohoto pěveckého tělesa. Činnost spolku je bezprostředně spjata s osobností Heinricha Fischera, jenž téměř celé půlstoletí vykonával funkci sbormistra a uměleckého vedoucího spolku. 

Výstava neopomíjí další fenomén, který ovlivňoval nejen hudební život Jihlavy, a to přítomnost vojenských oddílů a jejich hudeb. Připomíná všestranný podíl vojenských kapel na hudebním životě města a talent jejich kapelníků. Jihlavský společenský život obohatily počátkem 60. let 19. století produkce provedené vojenskou hudbou mysliveckého praporu č. 16, kterou řídil Wenzel Hyna. V roce 1862 jej vystřídal myslivecký prapor č. 13 v čele s kapelníkem Dominikem Matzekem.Velkou kulturní úlohu sehrála v Jihlavě také hudba 69. pěšího pluku, jenž zde byl dislokován v letech 1869–1874. Její kapelník Julius Svadbik se horlivě zapojoval do koncertního a společenského dění města a jeho kapela se brzy stala nedomyslitelnou součástí všech společenských událostí.    

V důsledku postupující demokratizace občanského života a sílícího českého živlu se vedle tradičních honoračních spolků začaly v kulturním životě uplatňovat i spolky české, zejména Beseda jihlavská, Jihlavská Budeč a v 90. letech 19. století Sokol. Třebaže v jejich aktivitách převažovala zejména přednášková a vzdělávací činnost, nelze přehlédnout jejich snažení na poli hudebním. Do spolkové činnosti se brzy promítlo vzrůstající napětí mezi německou a českou menšinou v Jihlavě. Nová německá měšťanská reprezentace v Jihlavě působící v řadě spolků začala prosazovat tzv. obranný nacionalismus, jehož snahou bylo nedopustit roztříštění sil vlastního jazykového společenství. Tyto snahy se promítly i do dění nejen hudebního, ale kulturního vůbec.

Výstava, jejímiž pořadateli jsou Statutární město Jihlava a Moravský zemský archiv v Brně – Státní okresní archiv Jihlava, se koná v Domě Gustava Mahlera ve Znojemské ulici od 19. října do 26. ledna 2011. Připravili ji zaměstnanci Státního okresního archivu Jihlava PhDr. Renata Pisková a Mgr. Petr Dvořák. Autorkou výtvarného řešení je paní Eva Bystrianská.

Na panelech byly použity archiválie, tisky a fotografie z fondů a sbírek Státního okresního archivu Jihlava, historické fotografie a reprodukce výtvarných děl poskytlo Muzeum Vysočiny Jihlava a reprodukci kresby Gustava Kruma Oblastní galerie Vysočiny v Jihlavě. Současné fotografie jsou od Evy Bystrianské a z majetku Statutárního města Jihlavy. Exponáty ve vitrínách pocházejí ze sbírek Muzea Vysočiny Jihlava a fondů Státního okresního archivu Jihlava.