Iva Kolorenčová a Markéta Váradiová - Sonáta pro tři smysly

2022
Iva Kolorenčová a Markéta Váradiová - Sonáta pro tři smysly

Iva Kolorenčová / Markéta Váradiová

Sonáta pro tři smysly

V galerii Domu Gustava Mahlera se během celého léta představí renomované sklářské výtvarnice Iva Kolorenčová a Markéta Váradiová oceňované za inovativní přístup k tvorbě u nás i za hranicemi.

Společná výstava sklářských výtvarnic Jablonecka reflektuje prostor galerie Domu Gustava Mahlera, ve kterém zrcadlové a skleněné obrazy a site specific instalace zvou do křehké krajiny zahalené v bezčasém prostoru světla a odrazů. Tvorba obou autorek se pohybuje na pomezí umění a designu, a především experimentu se základními fyzikálními jevy. 

Markéta Váradiová pracuje se sklem a zrcadly v redukované až minimalistické formě. Vznikají tak hravé sériové struktury, které akcentují snové propojení světla a prostoru a snažící se zachytit zážitek prostřednictvím základních pravidel optiky. Proto se i prostor Domu Gustava Mahlera stal do určité míry experimentálním rámcem pro křehký dialog skla a zrcadel na základě využití optických klamů a kouzlu odrazu světla.

Na zážitek z hravě pozměněné zrcadlící se reality navazují skleněné obrazy – objekty Ivy Kolorenčové, která prozkoumává ve své volné tvorbě materiálové možnosti skla. Její netradiční obrazy odkazují na krajinu inspirovanou Jabloneckem a Polabím. Materiálový experiment s technikou lehaného skla tvaruje obrys krajiny, horizont vodní hladiny přehrady či řeky. Povrchový kontrast mezi různými stupni lesku a matu vytváří působivě intenzivní obraz původní inspirace. Iva Kolorenčová aplikuje na černé sklo speciální termochromní barvu, která má tu vlastnost, že při změně okolní teploty mění svoji barevnost a tím také povrch obrazu, do kterého vstoupí barevná dynamika odkazující k proměnlivosti přírodních procesů.     

Středový prostor menší galerie představuje společná instalace autorek nazvaná Nevyslovitelné, která byla v loňském roce oceněna mezinárodní cenou Diana Prize v německém Offenbachu. V Domě Gustava Mahlera je přizpůsobena prostoru a instalována na skleněných deskách. Knihy z taveného skla, otevřené či zavřené, zrcadlící se či kontrastně tmavé, vybízejí k soustředěnosti, zamyšlení a komunikaci s materiálem. Na knihy je opět použita chemická úprava povrchu pomocí barvy reagující na změny teplot, knih se tak lze trpělivě dotýkat a soustředit se na hmatové prožitky.

V tvorbě Ivy Kolorenčové a Markéty Váradiové se ve smyslu zrcadlení odráží cosi pozemského i nebeského, a stejně jako v hudbě Gustava Mahlera i moment pomíjivosti. Smyslový zážitek je na této výstavě umocněn projekcí pomalu plynoucích mraků v setmělé místnosti, které se odráží v kruhových zrcadlech. Procházet se lze linií zavěšených znělcových kamínků – Klingsteinů, které při poklepání vydávají typický zvonivý zvuk. Na pozadí zní Mahlerova hudba, která stejně jako tvorba autorek, zrcadlí překonávání hranic a limitů lidského snažení a identity. Dle slov jednoho z Mahlerových životopisců začínala jeho hudba sice na ulici, ale končila v nekonečnu. Vstupme tedy do nekonečně se zrcadlícího, imaginativního světa autorek. 

Iva Kolorenčová (*1981) je výtvarnice a designérka žijící a pracující v Ústí nad Labem. Umělecky se aktuálně zabývá především aplikací termochromních systémů na skleněný objekt, obraz či interaktivní instalaci. Její tvorba osciluje na hranici volného umění a užitého designu. Věnuje se i výrobě skleněných šperků. Vystudovala SUPŠ sklářskou v Železném Brodě v oddělení vzorkařství skleněné bižuterie. Ve studiu pokračovala na UJEP v Ústí nad Labem na Fakultě užitého umění a designu (ateliér skla). Absolvovala i studijní stáž na polytechnice v Kouvole ve Finsku a ateliér sklářského výtvarnictví na VŠVU v Bratislavě. V současné době dokončuje doktorské studium vizuální komunikace na UJEP v Ústí nad Labem.

Markéta Váradiová (*1973) ke své tvorbě využívá různých materiálů, především sklo, kov, beton nebo zrcadla. Svůj umělecký projev reflektuje prostřednictvím fyzikálních jevů, jejich zaznamenávání a podrobuje je dalším zkoumáním. Hlavním tématem její práce je světlo a hloubka prostoru a uměleckým jazykem minimalistický přístup. Vystudovala SUPŠ bižuterní v Jablonci nad Nisou, ateliér skla v Institutu výtvarné kultury UJEP v Ústí nad Labem, Vilniaus dailés akademiju v Litvě, pokračovala v ateliéru přírodních materiálů na Fakultě užitého umění a designu na UJEP v Ústí nad Labem, a nakonec doktorské studium výtvarného umění na VŠVU v Bratislavě. V letech 1998–2008 působila jako odborná asistentka v ateliéru skla na FUD UJEP, od roku 2010 zde pracuje na Katedře všeobecné průpravy.

Vernisáž výstavy se uskuteční ve středu 11. května 2022 v 17 hodin.

Výstava potrvá do 18. 9. 2022 a je doprovodnou akcí 21. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Mahler Jihlava – Hudba tisíců